Videopensseli
Työskentelymuoto: pienryhmissä
Kesto: 90 min
Tässä tehtävässä käytetään kameraa ympäristön havainnointiin. Tutkitaan ympäristöstä löytyviä kohteita, joita yhdistää geometriset muodot, väri tai alkukirjain.
Tavoitteet:
- tutkia ympäristöä kiinnittäen huomiota asioiden nimiin, muotoihin ja väritykseen
- oppia kuvaamaan harkiten
Tarvittavat välineet:
- jokaiselle pienryhmälle tabletti tai muu älylaite, jossa on kamera ja videoeditointisovellus (esimerkiksi iMovie tai FilmoraGo).
Tehtävän vaiheet
- Opettaja jakaa oppilaat pienryhmiin ja antaa kullekin ryhmälle kuvausaiheen: ryhmät saavat kuvata kohteita, jotka joko a) alkavat tietyllä kirjaimella (esim. T: tuoli, teroitin…), b) ovat tietyn värisiä tai c) joissa on tietty geometrinen muoto (ympyrä, neliö, kolmio).
- Pienryhmät etsivät kohteita sovitulta alueelta ja kuvaavat joka kohteesta 10 sekuntia kestävän otoksen. Otos kuvataan aloittamalla tallennus ihan kohteen läheltä ja siirtymällä hitaasti kauemmas, kunnes kohde näkyy kokonaisuudessaan.
- Ryhmät kuvaavat niin monta kohdetta kuin ehtivät 20 minuutissa.
- Lopuksi kuvatut videot katsotaan yhdessä. Kuvattuja kohteita voi arvuutella keskeyttämällä videon toisto (“Pause”) kun kohde ei näy vielä kokonaan. Katselun aikana keskustellaan, miksi kohteet ovat tietyn muotoisia tai värisiä.
Videopensseli-mentelmäopas (pdf)
Videopensseli-mentelmän opetusvideo (kesto: 5.53 min)