Siirry sisältöön

Luova luokka -seminaari 2021

Mitä kuuluu mediakasvatus?


Torstai 18.11. klo 9.00-16.00
Aamupäivän puheenvuorot: Oulun kaupunginkirjasto, Pakkalan sali sekä verkossa
Työpajat: Oulun kaupunginkirjasto, Kulttuuritalo Valve

Aamupäivän puheenvuorot striimataan livenä. Työpajat ovat ainoastaan paikan päällä oleville henkilöille. Työpajoja ei striimata.

Seminaarin ohjelma

09.00 - 09.15
Seminaarin avaaminen, lyhytelokuva

09.15 - 10.00 
Tunne mediahuomion polttoaineena, eli miksi media menee
 tunteisiin
Anna Rantasila, YTT, tutkijatohtori
Puheenvuorossa avataan käytännön esimerkkien kautta sitä, miten eri mediasisällöt meemeistä talousuutisiin vaikuttavat tunteisiin, ja miksi sosiaalinen media voimistaa tunteiden merkittävyyttä.

10.00 - 10.20 
Kahvitauko

10.20 - 10.50 
Positiivinen (media)kasvatus
Eliisa Leskisenoja, KT, lehtori
Mediakasvatusta voidaan hyödyntää hyvinvoinnin tukemisessa. Positiivinen teknologia voi parantaa elämänlaatuamme. Mediakasvatus on nykypäivän työkalu paitsi oppimisen, myös vahvan ja tasapainoisen kasvun tukemisessa.

10.50 - 11.20
Mielekästä oppimista kamerakynällä - tunnetaitojen oppiminen videoita tekemällä
Tommi Nevala, vastaava tuottaja, Oulun lastenkulttuurikeskus
Miten varhaiskasvatus ja perusopetus voisivat hyötyä siitä, että käytännössä kaikilla lapsilla on sekä taidot että mahdollisuus kuvata videoita? Kuvaamista voidaan yhdistää kaikkiin koulussa opetettaviin oppiaineisiin ja teemoihin, kuten tunnetaitojen harjoitteluun. Syksyllä 2021 julkaistu Mielekästä oppimista kamerakynällä – opas- ja tehtäväkirja on jaossa seminaariin osallistuville. Opas sisältää yli 50 kamerakynätehtävää ja useita tehtäviä tunnekasvatukseen.

11.20 - 11.50
Kohti ohjelmoitavien laitteiden ymmärtämistä - ohjelmoinnillisen ajattelun keinoin
Jukka Lehtoranta, luokanopettaja ja tietotekniikan aineenopettaja
Erilaisten laitteiden sujuva, turvallinen ja tehokas käyttö nykypäivän eri tilanteissa vaatii erilaisia ajattelun taitoja. Nämä taidot linkittyvät laitteiden taustalla olevan ohjelmoinnin toimintaan ja ohjelmoinnillisen ajattelun keinoihin. Laitteiden logiikkaa pystyy ymmärtämään hyvin kokeilemalla itse niiden ohjelmointia ja kehittämällä ohjelmoinnillisen ajattelun taitojaan. Puheenvuorossa ohjelmoitavat laitteet sidotaan luontevaksi osaksi ohjelmoinnillista ajattelua ja tarjotaan monipuolinen kattaus käytännön esimerkkejä siitä, millaisilla käytännön harjoituksilla nämä ajattelun taidot kehittyvät.

12.00 - 13.00
Lounastauko

13.00 -
Työpajat Oulun kaupunginkirjastolla ja Kulttuuritalo Valveella. Tarkemmat paikat ilmoitetaan työpajaan osallistujille myöhemmin.

Työpajat

Työpaja 1: Elokuvanäytös ja asiantuntijapuheenvuoro
Elokuva: Hacker (Ohj: Poul Berg, 97 min, Tanska, 2019)
Juha Röning: Hakkerointi ei ole leikkiä, kyberuhkakuvat todellisia
Kesto: n. 150 min, Valvesali, Kulttuuritalo Valve
Hacker-elokuva kertoo nuoren hakkeripojan seikkailuista. Elokuvan jälkeen professori Juha Röning (Oulun yliopisto) puheenvuoro aiheesta: Hakkerointi ei ole leikkiä, kyberuhkakuvat todellisia sekä keskustelu aiheesta yleisön kanssa.

Työpaja 2: Tunteiden tarkastelua, tulkintaa ja tunnistamista -elokuvatyöpaja
Vetäjä: Tommi Nevala, kesto: 120 min
Kouluopetuksessa tunnekasvatus on useita oppiaineita yhdistävä ja kaikkia vuosiluokkia koskeva kokonaisuus, jonka käsittelyyn kaivataan usein konkreettisia välineitä. Opetuksen järjestämisen osalta haasteena voi olla se, että tunteet ovat abstrakteja ja joskus vaikeastikin ymmärrettäviä asioita. Videoita tekemällä tunnetaitoihin voidaan tutustua mielekkäällä ja konkreettisella tavalla. Koulutuksessa käydään läpi yksinkertaisia harjoituksia, jotka auttavat sekä omien että toisen henkilön tunnetaitojen tunnistamisessa ja tulkitsemisessa. Työpaja soveltuu myös varhaiskasvatuksen opettajille ja muille lasten tunnetaitojen kehittämisestä kiinnostuneille.

Työpaja 3: Miten ja miksi tunne tarttuu? 
Vetäjä: Anna Rantasila, kesto: 90 min
Työpajassa syvennetään aamupäivän puheenvuoron teemoja tunteiden tarrautumisesta ja kierrosta eri mediasisällöissä. Käytännönläheisessä työpajassa pääsee kokeilemaan aineistojen analyysia sekä pohtimaan, miten työpajan keinoja voisi hyödyntää arjen työssä.

Työpaja 4: Hyvinvointia ja positiivista pedagogiikkaa mediakasvatuksen keinoin
Vetäjä: Eliisa Leskisenoja, kesto: 180 min
Työpajassa tutustutaan positiivisen pedagogiikan työkalupakkiin mediakasvatuksen näkökulmasta.

Työpaja 5: Micro:bit V2 - Opi ohjelmoimaan itse erilaisia laitteita
Vetäjä: Jukka Lehtoranta, kesto 120 min
Opetuskäyttöön soveltuvia helppokäyttöisiä ja monipuolisia ohjelmoitavia laitteita on saatavilla runsaasti. Työpajassa tutustutaan ennen kaikkea ohjelmoitavaan mikrokontrolleriin Micro:bittiin ja sen uuteen versioon, jossa on sisäänrakennettu kaiutin ja mikrofoni. Micro:bit sopii monenlaisten laitteiden aivoiksi, sen avulla voidaan tehdä lähes kaikkea ovikellosta robottiin. Laite sopii erilaisten taitojen kehittämiseen, mutta sillä voidaan myös rakentaa oikeaan käyttöön erilaisia laitteita. Pienen kokonsa ansioista Micro:bit sopii myös erilaisten älyvaatteiden tekemiseen. Työpajassa tutustutaan laitteeseen, harjoitellaan sen ohjelmointia ja kokeillaan tehdä pieni keksintö tai älyvaate sen avulla.

 

Ilmoittaudu seminaariin

 

 

Kulttuuritalo Valve
Käyntiosoite
Hallituskatu 7
90100 Oulu
Valveen lippumyymälä
Puh. 08 5584 7575
Virastomestarit
Puh. 044 703 7501