Kuvataiteet

Tempera-tekniikan työpajat


Tempera-tekniikka

Luokka-aste: 7 – 9 lk, lukio
Kesto: 3 x  90 min
Ryhmän koko: max 18
Ohjaaja: Daniel Nagy

Tarvittavat materiaalit ja tila:
jokaiselle oppilaalle oma puulauta tai vaneri (koko n. 30 x 20 cm)
kananmunia (raakoja)
siveltimiä
Tilaksi soveltuu tavallinen luokkahuone. Ohjaaja tuo muut tarvittavat materiaalit.

Työpajassa tutustutaan yhteen maailman vanhimmista maalaustekniikoista, sen historiaan sekä merkittäviin taiteilijoihin, jotka ovat käyttäneet tempera-tekniikkaa. Työskentelyn pohjana on flaamilainen menetelmä, johon kuuluu ensin piirtäminen, sitten varjostus ja lopulta maalaaminen. Oppilaat oppivat valmistamaan käyttämänsä kananmunamaalin itse sekä ymmärtävät syvemmin mistä värit koostuvat. Työskentelyssä keskitytään myös varjojen ja perspektiivien merkityksen ymmärtämiseen.


Lasi-ikonit - matka menneisyyteen
Luokka-aste: 5 – 9 lk,
Kesto: 2 x 90 min
Ryhmän koko: max. 18
Ohjaaja: Daniel Nagy

Tarvittavat materiaalit ja tila:
jokaiselle oppilaalle oma lasi (18 x 13 cm)
siveltimiä
kananmunia (raakoja)
valkosipulia
Tilaksi soveltuu tavallinen luokkahuone.

Tutustutaan vanhaan tempera-maalaustekniikkaan ja ikonin historiaan, kuva-aiheisiin sekä värien käyttöön ja symboliikkaan. Oppilaat valmistavat itse työssä käytettävät maalit ja ymmärtävät syvemmin, mitä värit ovat ja mistä ne koostuvat. Työpajassa tutustutaan lasiin maalauspintana ja opitaan valmistelemaan maalauspinnat itse sekä sitä kautta ymmärtämään prosessin merkitys koko työskentelyn onnistumisen kannalta.

Taustaa: Lasi-ikonit kuuluvat transilvanialaiseen maalausperinteeseen. Romaniassa ikonit ovat tärkeitä esineitä ihmisten kodeissa. Lasi materiaalina mahdollisti sen, että melkein kuka tahansa saattoi valmistaa oman ikoninsa itse. Työpajan vetäjä on lähtöisin Transilvaniasta, ja tuo siten omakohtaista kulttuuritietoutta mukaan opetukseen.


Vanhat leikit
Luokka-aste: suositus 4.-6. lk, käy myös 1.-3. lk
Kesto: 4 x 45 min/ryhmä, kahdessa osassa
Ryhmän koko: max. 18
Ohjaaja: Daniel Nagy

Tarvittavat materiaalit ja tila:
Akvarellipaperia
Väriliidut (oranssi tai ruskea)
Palloja (ei pomppivia)
Narua
Keppejä (esim. harjanvarsi)
Kattila tai muu metallinen astia
Kartonkia
Ilmapalloja (puhallettavia)
Tilaksi soveltuu tavallinen luokkahuone.

Aikamatka 500 vuoden päähän menneisyyteen, maailmaan, joka oli täynnä lasten leikkejä. Työpajassa tutkitaan leikkejä alankomaalaisen Pieter Bruegelin maalauksen Children’s games (Lasten leikkejä, 1560) pohjalta. Teoksen yksityiskohdissa nähdään noin kahdensadan lapsen leikkivän kymmeniä tuon ajan tyypillisiä leikkejä. Osa maalauksen leikeistä on tuttuja vielä tänäkin päivänä. Jo tuolloin leikit nähtiin rentouttavana ajanvietteenä, mutta myös keinona oppimiseen.

1. kerta: (2x45min)
Maalauksen tutkimista; vaatteet, rakennukset, lelut; esineympäristö. Tutustutaan taiteilijan käyttämiin tekniikoihin (ääriviivojen luonnostelu, kananmuna-tempera maali). Jaetaan luokka pienryhmiin (3-4 oppilasta/ryhmä). Etsitään ja tunnistetaan maalauksessa esitetyt leikit ja valitaan yksi leikki per pienryhmä työpajassa työstettäväksi. Jäljennetään kuva valitusta leikistä. Valmistetaan maalit pigmenttijauheesta ja kananmunasta ja kokeillaan 1500-luvun temperamaalausta akvarellipaperille.

2. kerta: (2x45min)
Jatketaan maalaamista. Kun työt ovat valmiit, pienryhmät esittävät valitsemansa leikit ja maalaukset luokan edessä. Verrataan leikkejä suomalaiseen leikkiperinteeseen.

 

Piirrostyöpajat

 

Perspektiivi

Luokka-aste: Yläaste
Kesto: 4 x 45 min/ryhmä, kahdessa osassa
Ryhmän koko: max. 18
Ohjaaja: Daniel Nagy

Tarvittavat materiaalit ja tila:
paperia
leivinpaperia
lyijykyniä
viivoittimia
astemitta (kulmaviivain, harppi tms.)
pyyhekumi
Tilaksi soveltuu tavallinen luokkahuone.

Perspektiivin esittäminen on suhteellisen uusi menetelmä. Perspektiiviä kehitti varsinaisesti vasta 1400-luvulla Filippo Brunelleschi, firenzeläinen arkkitehti. Tosin ennen häntä antiikin kreikkalaiset ja roomalaiset tekivät samansuuntaisia kokeiluja.

Perspektiivi on matemaattinen työkalu, jonka avulla voidaan luoda kaksiulotteiselle pinnalle kolmiulotteisen kohteen vaikutelma. Menetelmää voi käyttää apuna piirrettäessä sisä- ja ulkotiloja, rakennuksia, huonekaluja ja muita esineitä, muotoja ja muita kohteita. Kolmiulotteisen vaikutelman lisäämiseksi töissä käytetään myös ilmaperspektiiviä ja varjostusta. Perspektiiviä käytettiin runsaasti varhaisrenessanssista 1900-luvulle saakka, jolloin taiteilijat alkoivat luopua perspektiivin käytöstä uusien taidesuuntausten kehittyessä. Tilan tuntua alettiin ilmaista toisin keinoin. Perspektiiviä käytetään nykyään paljon arkkitehtuurin ja muotoilun piirissä. Periaatteet ovat yksinkertaisia ja ne perustuvat pakopisteiden ja horisonttiviivan määrittämiseen.

Työpaja koostuu luennosta ja perspektiivä kokeilevasta piirtämisestä. Piirrosten kohteena voi olla koulutyössä meneillään oleva teema tai aihe.


Eläinten anatomiaa

Luokka-aste: 5.-6. lk, yläaste, lukio
Kesto: 4 x 45 min
Ryhmän koko: max. 18
Ohjaaja: Daniel Nagy

Tarvittavat materiaalit ja tila:
Harmaata paperia
lyijykyniä
liidut (oranssi, musta ja valkoinen)
(Täytettyjä eläimiä / luuranko/ muu anatomian opetusväline)
Tilaksi soveltuu tavallinen luokkahuone.

Työpajassa opetellaan piirtämään eläimiä oikeassa mittasuhteessa. Eläimen rakenne käydään läpi tutustumalla eläimen anatomiaan. Työpajassa piirretään eläinhahmoja poikkileikkauksina: nahka/turkki, lihakset, luuranko. Luut luovat kehon suuret linjat, lihakset saavat sen liikkumaan Etsitään vastaavuuksia ihmisen anatomiaan.

 

Ihmisen anatomiaa
Luokka-aste: 5.-6. lk, yläaste, lukio
Kesto: 4x 45 min
Ryhmän koko: max. 18
Ohjaaja: Daniel Nagy

Tarvittavat materiaalit ja tila:
Harmaata paperia
lyijykyniä
liidut (oranssi, musta ja valkoinen)
(opetusluuranko tai – elimiä)
Tilaksi soveltuu tavallinen luokkahuone.

Anatomian merkitys taiteessa on ilmeinen (ainakin taiteilijoille!) Jo antiikin Kreikassa ja Rooman valtakunnan aikana luonnolliset mittasuhteet oli yksi ihmiskehon esittämisen estetiikan perusteista. Renessanssin aikana taiteilijat kuvittivat myös lääketieteellisiä julkaisuja ja anatomian ymmärryksen merkitys taiteessa kasvoi entisestään käsi kädessä lääketieteen kanssa. Jotta ihmiskehon voi piirtää mittasuhteiltaan oikein, tulee tietää mitä ihon alla piilee. Luut, lihakset, hermot, suonet ja elimet ovat täynnä mielenkiintoisia muotoja, värejä ja tekstuureja.

Työpajassa tutustutaan ihmisen anatomian tutkimuksen historiaan ja piirretään luovia anatomisia esityksiä eri kehon osista. Tutustutaan anatomiaan perustuviin symboleihin ja oikean mittasuhteen havainnointiin.