Kauppakartanosta kulttuuritaloksi osa 10: NUKUn käyttöönotto ja matka Valveeksi

Nuoriso- ja kulttuurikeskuksen rakentaminen oli valtakunnallisesti ajateltuna Oulun kaupungilta suuri panostus kulttuuriin. Kaupunki sai onnistuneesta rakennuksen käyttötarkoituksen muutoksesta Oulun läänin ensimmäisen rakennussuojelun Viisikantapalkinnon vuonna 1991. Rakennus esiteltiin myös Arkkitehti-lehden numerossa 7/8 1992, jossa artikkelin jatkeena oli arkkitehti Anna-Maija Ylimaulan pääosin positiivinen mielipidekirjoitus.

Vuonna 1994 kulttuurikeskuksen johtajaksi nimitettiin Arja Huotari, joka oli ollut mukana projektissa sen alusta asti, aloittaen kulttuuritoimen nimittämänä kulttuurikentän kartoitustyön toteuttajana. Talon toiminnan käynnistyessä kohdattiin useampia haasteita. Arja Huotari muistelee, että talo toimi alkuun pelkästään työllistämistuella palkatun henkilöstön voimin, eikä tuki mahdollistanut ammattilaisten palkkaamista.

Monitoimisalin puulattia meni pilalle koottavan katsomon pyörien alla nopeasti, ja salin sekä sen alapuolisten bänditilojen äänieristyksen puute pakotti käyttäjät vuorottelemaan tilojen käytössä. Pienet lavastetilat rajoittivat teattereiden toimintaa, eikä esimerkiksi Oulun Työväennäyttämö voinut käyttää tilaa pysyvään toimintaan suunnitelmistaan huolimatta.

Alkukankeudesta huolimatta toimintamallit lähtivät muotoutumaan vähitellen. Henkilöstöön saatiin lopulta tuotantojen ja tekniikan ammattilaisia, ja taloon etsittyjä toimijoita oli lopulta enemmän kuin tiloja oli tarjolla. Vuonna 2007 Byströmin talon peruskorjauksen valmistuttua nuorisotoimi muutti naapuriin, ja rakennus jäi kokonaan kulttuuritoimen käyttöön.

Vasta valmistunut NUKUn sisäpiha n. 1992. Kuva: Oulun Tilapalvelut

Perjantaina 22. helmikuuta 2008 Nuoriso- ja kulttuurikeskuksesta eli NUKUsta tuli virallisesti kulttuuritalo Valve. Uusi nimi ja logo tilattiin mainostoimisto Siberialta, ja ensimmäisissä mainoksissa julistettiin: ”Kulttuuritalo Valve – ei enää nuku.”

Arja Huotari kertoo, että talo on muuttunut ajan saatossa toimijasta mahdollistajaksi. Talon toimijoiden ammattimaistuttua heille on hankittu ammattimaisia palveluita. Nykypäivänä palveluihin kuuluu esimerkiksi digitaaliseksi esiintymistilaksi kehittynyt Valvesali, jossa työskentelee osaava tekninen henkilöstö.

Tiesitkö että valtakunnallisen maineen saavuttanut haukiputaalainen Aknestik on treenannut Nukun kellarissa bändin alkuajoilta, aina vuoteen 1997 asti? Aknestikin solisti-lauluntekijä Jukka Takalo kertoo, että legendaarisen Suomirokkia-kappaleen konsepti syntyi juuri Nukun kellarissa.

Valve on ollut mukana monen oululaisille tutun festivaalin ja tapahtuman alkuaskeleista lähtien esimerkiksi henkilöstön työskentelytilana, ja/tai tapahtumapaikkana. Moni näistä tapahtumista on saavuttanut vuosien varrella myös kansainvälistä tunnettavuutta, ja kävijöitä niihin saapuu ympäri maailmaa. Tällaisia tapahtumia ovat muun muassa Oulun musiikkivideofestivaalit (OMVF), The Irish Festival of Oulu, Oulun juhlaviikot, Ilmakitaransoiton MM-kisat, ja Oulun sarjakuvafestivaali.

Teksti on koottu Arkkitehtitoimisto Jorma Teppo Oy:n tekemän rakennushistoriaselvityksen (2023) tiivistelmästä.

Haluatko kuulla lisää?

Lue aiheesta lisää rakennushistoriaselvityksen sivuilta 104–107.

Lue myös juttusarjan edellinen osa!

Nuoriso- ja kulttuurikeskushankkeen toiseen vaiheeseen 1990–1992 kuului uudisosan rakentaminen ja katettu sisäpiha. Uudisosan luonnokset olivat olleet valmiina jo vuodesta 1987 saakka. Keskustelua herättäneet piirustukset saivat julkisivulautakunnan hyväksynnän vasta kolmannella yrityksellä, sillä museovirasto suhtautui postmoderniin pääjulkisivuun varauksellisesti.