Katso tästä torstain 21.11. seminaariohjelma (Elokuva osana mediakasvatusta)

KESKIVIIKKO 20.11. Pelikasvatuksen monet kasvot

8.30 - 9.00

Ilmoittautuminen

9.00 - 9.10

Seminaarin avaus
Lyhytelokuva: Pelin sisällä (Tekijät: Vieno Riekkinen, Alisa Keränen, Olka Korpierkki, Toni Lukkarinen ja Rosa Roden, Hintan koulu, 2019, 5 min)
Tyttö pitää pelaamisesta ja joutuu jumiin videopelin sisään

Tekijäterveiset: Pelin sisällä ja mitä sitten tapahtui…(2019, 2 min)

9.10 - 10.00

Pelikasvatuksen monet kasvot
Pekka Mertala, Oulun yliopisto

10.00 - 10.30

Kahvitauko

10.30 - 11.15

E-urheilu tutuksi
Tommi Ranta-Eskola, Hercules Esports
Esports ilmiönä, harrastuksena ja ammattina. Mitä on digitaalinen nuorisotyö?

11.15 - 12.00

Game On! - opetuksen pelillistäminen
Tomi Tolonen, Arabian peruskoulu
Mitä pelillistäminen ja pelillisyys ovat ja mitä mahdollisuuksia ne tarjoavat.

12.00 - 13.00

Lounastauko

13.00 - 16.00

Työpajat
Työpaja 1: Kasvatustyötä pelaamisen avustuksella
Työpaja 2: Game on!
Työpaja 3: Pakohuonepeli kirjastossa (TÄYNNÄ)
Työpaja 4: Aarteenryöstöpeli Lego EV3:lla
Työpaja 5: Minecraft-paja (TÄYNNÄ)
Työpaja 6: Adventures in Space – tarinallisuus oppimisessa

   

Työpaja 1

Kasvatustyötä pelaamisen avustuksella
Kesto: 120 min
Tommi Ranta-Eskola
Paikka: Hercules Aitta, Aittatori 21. 

Tervetuloa tutustumaan digitaalisen nuorisotyön case-esimerkkeihin. Käsittelyssä myös pelaamisen haasteet ja ongelmatilanteet kotona tai harrastuksessa, pelaamisen lopettaminen jne. Työpaja sopii kaikille e-urheilusta kiinnostuneille.

Työpaja 2

Game on!
Kesto: 180 min
Tomi Tolonen
Paikka: Oulun pääkirjasto, Nöömanni (4. krs)

Pajan tavoitteena on laajentaa sekä syventää opettajien ammattitaitoa opetuksen pelillistämisen avulla. Paja tarjoaa työkaluja opetuksen pelillistämiseen, pedagogisen ajattelun kehittymiseen ja opettajan ammatillisen roolin muutokseen. Paja tarjoaa uusia pedagogisia ideoita hyödyntäen pelillistä oppimista sekä pelillisiä elementtejä, uuden opetussuunnitelman hengessä.

Työpaja 3

(Huom! Tämä työpaja on TÄYNNÄ)
Pakohuonepeli kirjastossa – millaisen mysteerin kätkisit kirjastoon?
Kesto: 180 min
Marjukka Peltonen, Espoon kaupunginkirjasto
Paikka: Oulun pääkirjasto, Laituri (1. krs)

Kokemuksia ja vinkkejä pakohuonepelien järjestämisestä. Alustuksen jälkeen ideoidaan tarinoita ja tehtäviä omiin peleihin.

Työpaja 4

Aarteenryöstöpeli Lego EV3:lla
Kesto: 180 min
Sirkku Tahvanainen, Suomen Koodikoulu.
Paikka: Suomen koodikoulu, Pelikampus, Rantakatu 3.

Työpajan osallistujat rakentavat Lego EV3 robottisetin avulla aarteenryöstöpelin, jota kaikki työpajan osallistujat saavat pelata. Työpaja sopii kaikille pelillistämisesta kiinnostuneille.

Työpaja 5

(Huom! Tämä työpaja on TÄYNNÄ)
Minecraft-paja
Kesto: 180 min
Sari Sälevä ja oppilaat, Yli-Iin koulu.
Paikka: Oulun pääkirjasto, Maakuntakokoelmahuone (3. krs)

Minecraft on avoin pelimaailma sekä luova, tavoitteellinen ja motivoiva oppimisympäristö. Minecraft: Education Edition on kehitetty opetuksen tarpeisiin. Pelin työkalut mahdollistavat mm. oman oppimisen dokumentoinnin ja kommunikoinnin tehtävätaulujen ja opashahmojen kautta. 

Osallistujien kannattaa ottaa mukaan kannettava pc tai iPad, jossa on ladattuna Minecraft Education. Paja sopii aloittelijoille. Aikaisempaa osaamista ei tarvitse olla. 

Työpaja 6

Adventures in Space – tarinallisuus oppimisessa
Kesto: 180 min
Eva-Jo Jylhä, Tuomas Kortelainen ja Ismo Talsta, Oulun lyseo 
Paikka: Oulun Lyseon lukion kirjasto, Kajaaninkatu 3

Tarinallisuus voi tukea suunnittelua ja toteutusta esimerkiksi oppiainerajat ylittävässä yhteistyössä. Lukuvuosien 18-19 ja 19-20 aikana on toteutettu lukion englannin ja fysiikan kursseja yhdistelevä kokonaisuus, jossa opiskelijat ja opettajat toimivat osana futuristista tieteiskertomusta. Tule kuulemaan kokemuksia ja työstämään omaa ideaasi mahdollista myöhempää toteutusta varten!  

Ohjelma: Torstai 21.11. Elokuva osana mediakasvatusta