Pelisuunnittelu

Tarinasta peliksi

Luokka-aste: 5.-9.lk, lukio
Kesto: 4x 45 min/ryhmä, kahdessa osassa
Ryhmän koko: max. 20 oppilasta
Ohjaaja: Ari-Matti Piippo
Tarvittavat materiaalit ja tila:
askartelumateriaaleja (värikyniä, kartonkeja, liimapuikkoja…)
Tilaksi käy tavallinen luokkahuone, jossa on videotykki ja dokumenttikamera.

Työpajassa tutkitaan pelien tarinankerrontaa: minkälaisen tarinan peli sisältää ja miten tarinasta muodostuu peli. Pelien tarkastelu aloitetaan pelin yksinkertaisesta määritelmästä: ”Peli on leikki, jossa on säännöt.”  Pajassa kirjoitetaan oma pelitarina, ja pohditaan millaisen pelin siitä voisi tehdä. Pelisuunnitteluun tutustutaan luovuus- ja suunnitteluharjoituksien kautta. Suunnitelmista kootaan omat ryhmätyöt, jotka esitellään muulle luokalle.

Vanhempien oppilaiden kanssa pajan yhteydessä tutustutaan myös pelisuunnittelijan työhön, tehtäväkenttään ja asemaan pelinkehitystiimissä. Pajan tavoitteena onkin antaa työkaluja pelien ja pelikulttuurin tarkasteluun, ja siinä sivussa valottaa pelien suunnittelu- ja tuotantoprosessia.

 

Lautapelityöpaja

Luokka-aste: 3.-9.lk, lukio
Kesto: 4x 45 min/ryhmä, kahdessa osassa
Ryhmän koko: max. 20 oppilasta
Ohjaaja: Ari-Matti Piippo
Tarvittavat materiaalit ja tila:
askartelumateriaaleja (värikyniä, kartonkeja, liimapuikkoja jne.)
Tilaksi käy tavallinen luokkahuone, jossa on videotykki.

Työpajassa tutustutaan lautapelien historiaan ja erilaisiin tapoihin pelata (esim. seurapelit, korttipelit, takaa-ajopelit…). Pelien tarkastelu aloitetaan pelin yksinkertaisesta määritelmästä: ”Peli on leikki, jossa on säännöt.” Pajassa suunnitellaan oma peli ja sen säännöt ja valmistetaan siihen kuuluvat pelivälineet sekä pelataan omia pelejä. Mikä tekee pelistä viihdyttävän? Mitä pelaamisen avulla voi opettaa tai oppia?