Elokuvaleikkaus

Kolme esimerkkiä leikkauksen ja liikkeen suhteesta:

I Leikkaaminen liikkeeseen / jatkuvuusleikkaus

Kuvitellaan tilanne, missä juoksija hyppää esteen yli. Tilanne tulisi kuvata kahdella otoksella (kuvalla). Leikkaajalla on kolme tapaa suorittaa kahden otoksen välinen leikkaus:

1.  Leikataan seuraavaan kuvaan, kun juoksija tulee esteelle (leikkaus juuri ennen hyppyä)

2. Leikataan seuraavaan kuvaan, kun juoksija on ilmassa hyppäämässä esteen yli (leikkaus hypyn aikana)

3. Leikataan seuraavaan kuvaan, kun juoksija on hypännyt esteen yli ja jatkaa matkaa (leikkaus hypyn jälkeen)

Perättäisten otosten jatkuvuus syntyy, kun leikataan toimintaan. Tällä tavoin leikkauskohta on ”näkymätön” ja kuva siirtyy sulavasti seuraavaan otokseen.

II Sisääntulot ja ulosmenot

Kun kohde liikkuu ulos kuvasta, valitaan leikkauskohdaksi hetki, jolloin kohde on vielä osittain kuvassa. Kun kohde tulee kuvaan seuraavassa otoksessa, kohde on osittain jo kuvassa. Tuloksena on sulavampi leikkaus ja toiminnan jatkuvuus on parempi.

III Ruudun tyhjentäminen

Kun liikkuvaa kohdetta kuvataan eri taustaa vasten, voidaan käyttää vaihtoehtoista tapaa. Kun kohde poistuu kuvasta, odotetaan 1-2 sekuntia, ennen kuin leikataan uuteen otokseen. Seuraava otos voi myös alkaa tyhjällä kuvalla (1-2 sekuntia), kunnes kohde liikkuu kuvaan. Tällä tavoin voidaan muodostaa katsojalle tunne, että jonkin verran aikaa on kulunut otosten välillä.

 

ESIMERKKIELOKUVA
Teollisuusalue

Tehtävät

1. Miten elokuvantekijä on toteuttanut kolmea edellä mainittua "sääntöä" leikkauksen ja liikkeen suhteesta?

2. Miten leikkausta on käytetty kohteen ja tapahtumapaikan esittelyssä?

3. Millaisiin kohtiin katsojan huomio kiinnittyy elokuvan eri otoksissa? Tee lista erilaisista elokuvailmaisun huomiopisteistä. Millaisiin asioihin katsojan huomio kiinnittyy kuva-alalla?

4. Miten elokuvan leikkaus toimii suhteessa sisältöön ja elokuvan rytmiin?

5. Etsi elokuvasta erilaisia leikkaustapoja: onko leikkaus suoritettu valon määrän vaihtelun, kuvan terävyyden ja tarkennuksen, rytmin tai tunnetilan mukaan?

 

Paluu sisällysluetteloon